BraveBraveBravo!!


Bara så ni vet, det här kommer bli ett fånigt långt inlägg.

Gårdagens skrattkramper utlöstes av min bror Erics berättelse om den "mailmobbing" som i skrivande stund pågår på Danderyds Gymnasium. Ett förträffligt exempel på hur det går när vuxna blandar sig i saker de inte förstår. 

I samband med studier kring människans evolution skickades följande mailkedja runt till hela Natur-Idrott klassen, inklusive lärarna:

Från: Filip (elev)

Jag kan berätta att efter nogranna beräkningar har jag kommit fram till att det finns endast en överlevande individ av den ökända människoapan homo sagenius (en elev i klassen heter Sagen). Denna individ har bosatt sig i Vallentuna dit han har anpassat sig mycket bra. Alla andra av hans art dog ut under istiden då de frös ihjäl. Dock så var denna individ anpassad till detta kyliga klimat efter att en mutation orsakat pälsbeväxtning. Homo sapiens och homo sagenius är ganska lika, men just hjärnstorleken skiljer oss åt. Homo sagenius hjärna kan jämföras med en fisks, väldigt liten. Han är nära släkt med de s.k "norrlänningarna" som bor i norra delen utav landet. Om du träffar denna varelse så var bara tyst, eftersom han inte kommer att förstå vad du säger.

Från: SAGEN

Kan det verkligen vara så att han bor ute i Vallentuna? jag bor där men har då aldrig sett han. Men det är klart han kanske gömmer sig. Men vad jag undrar är hur du kom fram till dessa beräkningar, de måste du ha gjort genom att levt som han i flera årtusanden, ojj det kanske är du som är denna homo sagenius?!


Det skulle kunna tyckas relativt uppenbart att personen som i detta fall utpekats som Apa inte tagit speciellt illa vid sig. Lärarna i klassen var dock av annan åsikt och skickade mailet vidare till rektorn, vilket i sin tur ledde till att den stackars pojken (Filip) i "möte" med Rektorn fick erkänna att det var extremt onödigt och dumt gjort. 

Väl utom räckhåll från Rektor Håkans kontor skickades dock inom kort följande varnande mail ut, till hela klassen och lärarna.
 

Från: Filip

Hej alla elever i NIH06!


Jag vill härmed meddela att skolmailen inte längre är säker att yttra sig på. Gårdagens incidenter, som ledde till ett förhör med rektor Håkan, föranleder detta besked. Om ni önskar yttra er om, inom skolmailens ramar, olämpligheter rekomenderar jag att ni vänder er till den klassiska modellen hotmail. Skolmailen skall användas med omdöme och personliga påhopp får absolut inte förekomma, även om denna person inte tar illa upp. Personer får inte omvandlas till subjektet "det", utan måste bibehålla dess naturliga form "du". Om detta skulle inträffa innebär det att du själv blir ett subjekt, samtidigt som det blir ett objekt, fast då är inte längre subjektet ett objekt i sammanhanget. Detta kan lätt missuppfattas, men rektor Håkan kan säkert svara på dina frågor. Mailen är inte säker!


MVH Filip och Victor 

Här skulle historien kunna haft sitt slut, men skojigt nog har den inte det! "Någon" råkade nämligen hitta en sida som möjliggjorde mailutskick från valfri avsändare. Följande mail skickades alltså ut från Danderyds Gymnasiums Forskningsenhet.

Från: [email protected] 

Hej!

Det har gått en tid nu sedan teorier om en viss art, nämligen homo sagenius, blev känd. Denna teori var inte helt genomarbetad och hade vissa falluckor som man kunde ramla ner i, vilket en viss Håkan Bråkan, Alexandra och Elin (Rektor + klassens lärare) lyckades göra, mycket olyckligt för deras del. Som en vis man en gång sa: \"Man ska inte stoppa fingrarna i syltburken om man inte har något där att göra\" eller som en annan vis man sa: \"Man ska inte kasta sten på någon som sitter i glashus för då kan den som sitter i glashuset kasta sten tillbaks\". Det är precis var som skett i nuläget. Jag har själv besökt homo sagenius boplats och lyckats få med mig lite spillning som analyserats. Det visade sig att det är en egen art, homo sagenius existerar. Jag vill härmed slå ner all kritik som projektet har fått utstå.

Håkan Bråkan, Elin D, Alexandra R: Håll fingrarna borta från syltburken i fortsättningen.

Efter detta mail blev Filip och hans mamma kallade till rektorn. Där möttes de inte bara av Håkan, utan även skolans kurator, skolsköterska och klassföreståndarna. Filip blånekade till att han skickat ut mailet och spelade dessutom in hela förhöret. Iskallt! Ska göra mitt bästa för att komma över inspelningen. Enligt uppgift tabbar sig Rektor Håkan och säger "...den här pojken Sagenius, åh nej, oj, jag menar SAGEN!!". Obetalbart.

Efter mötet får hela klassen ett mail från "Rektor Håkans mailadress":

Från: Håkan bråkan

Hej berörda parter i detta mål(ni vet vilka ni är)

Jag har i skrivande stund kommit underfund med hur dumdristig jag varit! Jag har personligen blundat för den evolution som ständigt pågår på vår allas älskade moder jord. Jag har med andra ord blundat för den nya arten homo saagenius och på så vis även svikit mig själv som hela människosläktet. Detta är givetis oförlåtligt men skulle jag möjligtvis som återgäld kunna få bjuda upptäckarna på något ätbart i kafeterian(givetvis till en överkomlig summa) som ett tecken på min välvilja? Mina tassar är nu borta från syltburken..

Håkan Bråkan

Filip svarar till Håkan, och cc:ar hela klassen:

Från Filip:
Jag tar en kaffe och en bulle tack!


Kommentarer
Namn
Kom ihåg mig?

Mail


bloggadress



Trackback